وبلاگ آموزشی دبستان نمونه

محلی برای حل مسایل پیش روی معلمان

وبلاگ آموزشی دبستان نمونه

محلی برای حل مسایل پیش روی معلمان

وبلاگ آموزشی دبستان نمونه

"در دل من چیزی است ،
مثل یک بیشه ی نور ،
مثل خواب دم صبح
و چنان بی تابم ، که دلم می خواهد
بدوم تا ته دشت ، بروم تا سر کوه .
دورها آوایی است ، که مرا می خواند ."
سهراب سپهری
*****
سلام دوستان گلمون...
ما در سال تحصیلی جدید پا به پای شما هستیم...وبلاگمون قراره به صورت تخصصی به مطالب و موضوعات پایه تحصیلی اول و دوم ابتدایی بپردازه...
در کنارش مقالات و مطالب دیگه ای هم در وبلاگمون قرار میدیم که ان شاالله مورد رضایتتون واقع بشه.
ایمیل ما :
dabestanenemone@chmail.ir
منتظر نظرات زیباتون هستیم...

همه چیز درباره اختلالات یادگیری ( بخش دوم)

سه شنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲ ق.ظ

با سلام و وقت بخیر خدمت همراهان

در پست قبلی در تعریفی از اختلال یادگیری را مطرح کردیم و در خصوص بعضی از علائم و نشانه های وجود اختلال یادگیری در کودکان مطالبی را ارائه نمودیم. در این پست با سایر علائم و نشانه های آن و انواعی از اختلالات آشنا می شویم. 

پس با ما همراه باشد...

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در سنین پیش از مدرسه

وجود مشکل…

* در تلفظ کردن کلمات

* در یافتن واژه‌ی مناسب

* در بازی کلمات هم‌قافیه (سر، در، پر)

* در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته

* در پیگیری دستورالعمل‌ها و در آموختن روال کارها

* در به دست گرفتن مداد، ماژیک و قیچی یا وجود اشکال در رنگ کردن تصاویر بدون بیرون زدن از خط

* در کار با دکمه، زیپ، قزن و یادگیری بستن بند کفش‌ها


علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در سنین ۵ تا ۹ سال

* درک ارتباط موجود بین حروف و صداها برایش دشوار است.

* در ترکیب اصوات برای تولید کلمات با مشکل روبرو است.

* در هنگام خواندن کلمات ساده دچار سردرگمی می‌شود.

* به طور دائم غلط‌های املایی داشته و روخوانی او پُراشکال است.

* در یادگیری مفاهیم پایه‌ای ریاضیات مشکل دارد.

* در خواندن ساعت و به خاطر سپردن ترتیب و توالی‌ها راحت نیست.

* در یادگیری مهارت‌های جدید کُند است.


علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال

* در درک مطلبی که خوانده‌ است یا مهارت‌های ریاضی ضعف دارد.

* در پاسخگویی به سوالات بازپاسخ (سوالاتی هستند که بر خلاف سوالات تستی یا بله و خیر باید جواب آنها را خود دانش‌آموز به خاطر بیاورد) مشکل دارد.

* در پاسخگویی به سوالات مرتبط با لغات با مشکل روبرو است.

* خواندن و نوشتن را دوست ندارد و از روخوانی با صدای بلند اجتناب می‌کند.

* در یک متن واحد یک کلمه‌ را به روش‌های متفاوتی تلفظ می‌کند.

* مهارت‌های سازمان‌دهی ضعیفی دارد ( تخت‌خواب، تکالیف مدرسه و میز او نامنظم و نامرتب هستند).

* در دنبال کردن بحث‌های کلاسی و بیان نظرات خود با سختی روبرو است.

* دست‌خط بدی دارد.


برای تشخیص اختلالات یادگیری دقت به مراحل طبیعی رشد کودکان پیش از ورود به دبستان بسیار با اهمیت است. یافتن زودهنگام تفاوت بین کودک با سایرین، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانایی‌های یادگیری باشد و اصلاح مشکلاتی که سریع‌تر تشخیص داده شوند راحت‌تر خواهد بود.

ممکن است تا زمانی که کودک به سنین بالاتر می‌رسد، تاخیر در مراحل رشد به عنوان علامت اختلال یادگیری در نظر گرفته نشود. اما اگر شما وقتی فرزندتان کوچک است متوجه این علائم باشید، می‌توانید مداخله را زودتر آغاز کنید. شما بهتر از همه فرزندتان را می‌شناسید، پس بدانید اگر احتمال می‌دهید مشکلی وجود دارد از انجام ارزیابی ضرر نخواهید کرد. همچنین می‌توانید از پزشک اطفال درخواست کنید نمودار رشد کودک را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید مسیر رشد او را از نظر طبیعی بودن بررسی کنید.


مشکل در خواندن، نوشتن و ریاضیات

اختلالات یادگیری معمولا بر اساس مهارت‌های مرتبط با تحصیل طبقه‌بندی می‌شوند. اختلالات یادگیری در مورد کودکی که به مدرسه می‌رود معمولا حول خواندن، نوشتن یا ریاضیات دور می‌زند.


اختلال یادگیری در خواندن (نارساخوانی) (Dyslexia)

اختلال یادگیری خوانشی دو نوع متفاوت دارد. اختلال بنیادی در خواندن، زمانی است که فرد برای درک ارتباط موجود بین اصوات، حروف و کلمات با مشکل روبرو است و اختلال در درک مطلب، زمانی رخ می‌دهد که فرد برای درک مطلب حین خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها با مشکل روبرو باشد.


علائم اختلال خواندن شامل مشکل داشتن با:

* شناسایی حروف و کلمات

* فهمیدن کلمات و معنی

* سرعت خواندن و روان بودن

* و مهارت‌های کلی با واژگان است.


اختلال یادگیری در ریاضیات (Dyscalculia)

اختلال یادگیری ریاضی بسته به توانایی‌ و ضعف‌ کودک در سایر زمینه‌ها به صورت‌های بسیار مختلفی بروز پیدا می‌کند. توانایی ریاضی کودک با توجه به سایر اختلال‌ها و اِشکالات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکل در زبان‌آموزی، اختلالات دیداری یا مشکل در ترتیب‌گذاری، حافظه یا سازماندهی همگی به صورت‌های متفاوتی بر اختلال ریاضی فرد اثر می‌گذارند.

کودکی که دچار اختلال اساسی ریاضیات است ممکن است با به خاطرسپردن و سازماندهی اعداد، علامت‌های ریاضی و قوانین اعداد (مانند:۱۰=۵+۵ یا ۲۵=۵ ×۵) مشکل داشته باشد. این کودکان ممکن است با قوانین شمارش اعداد (مانند شمارش دوتایی …۲،۴،۶یا پنج‌تایی …۵،۱۰،۱۵) یا خواندن ساعت راحت نباشند.


اختلالات یادگیری در نوشتن (Dysgraphia)

اختلال نوشتن می‌تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا عمل ذهنیِ درک و آمیختن اطلاعات با یکدیگر باشد. اختلال اساسی نوشتاری مربوط به اِشکال در شکل دادن فیزیکی به کلمات و حروف روی کاغذ است. در اختلال بیانی نوشتاری فرد در سازماندهی به افکار برای انتقال دادن به روی کاغذ دچار اِشکال است.


نشانه‌های ناتوانی در نوشتن حول عمل نوشتن دور می‌زند. این نشانه‌ها شامل مشکلاتی با:

* مرتب بودن و ثبات نوشتاری

* کپی بدون اشکال حروف و کلمات

* ثبات در املای یک کلمه

* سازماندهی و پیوستگی نگارش

  • مجید مهدی خانی

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی